HOME

Reis geboekt bij:

Enkele weetjes:

Ligging

Sri Lanka hangt als een parel onder aan het subcontinent India. Het eiland is 435 km lang en 234 km breed en is daarmee even groot als Nederland en België samen. De oostkust grenst aan de Bengaalse Zee en de overige kusten van Sri Lanka worden omringd door de Indische Oceaan. De vluchtduur is ± 10 uur. De munteenheid van Sri Lanka is de Rupee.

Nederlandse invloeden

Sri Lanka heeft een interessante historische achtergrond. Zo heeft de eeuwenoude Boeddhistische cultuur indrukwekkende overblijfselen nagelaten maar ook de vroegere aanwezigheid van de Nederlandse en de Engelsen is nog zichtbaar. Uit de overgebleven eeuwenoude forten, kerken en andere klassieken gebouwen blijkt wel dat de Nederlanders het eiland van 1656 tot 1796, bijna anderhalve eeuw lang, hebben overheerst.

Bevolking en cultuur

In Sri Lanka wonen ongeveer 19 miljoen mensen, van wie de meeste behoren tot de 2 belangrijkste bevolkingsgroepen, namelijk de Singalezen en de Tamils. De Singalezen vormen ruim 70 procent van de inwoners van Sri Lanka en beschouwen zichzelf als het nationale volk van het eiland. De Tamils zijn de op één na grootste bevolkingsgroep, ongeveer 17 procent en komen oorspronkelijk uit Zuid India. De overige bevolkingsgroepen zijn Moslims, Portugezen, Nederlanders en Veddahs (oorspronkelijke bevolking).

Religie

Het boeddhisme speelt, sinds het ontstaan ervan 2500 jaar geleden, een belangrijke rol in het leven van het overgrote deel van de bevolking van Sri Lanka. Dat veel mensen zich aangetrokken voelen tot deze godsdienst, welke wijsheid, medelijden en zachtmoedigheid uitstraalt, is duidelijk zichtbaar in de 12.000 monniken die het eiland rijk is. De tweede godsdienst van het land, welke gevolgd wordt door 15 procent van de bevolking, veelal Tamils, is het Hindoeïsme. Deze godsdienst kent geen stichter, geen profeten en geen organisatie die ook maar aan de kerk doet denken. Men wordt als Hindoe geboren en het is dus niet mogelijk zich later tot het Hindoeïsme te bekeren. De Moslim minderheid, nu nog 7,5 procent van de totale bevolking, groeit sneller dan enige andere bevolkingsgroep. Ten slotte vormen de Christenen een bevolkingsgroep van 7,5 procent.

Reisdocumenten
Verplicht zijn een paspoort en visum.

Klimaat
Tropisch regenklimaat. Sri Lanka kent 2 regenseizoenen: in het noordoosten van december tot maart en in het zuidwesten van juni tot oktober.

September 2004 Een eerste kennismaking en de Culturele Driehoek

Op 3 september 2004 vertrekken we om 14.30 uur vanaf Schiphol naar Colombo, Sri Lanka. We verblijven 7 dagen in Sri Lanka en gaan daarna nog 6 dagen genieten op de Malediven. Op het vliegveld van Colombo is het een drukte van jewelste. We staan als laatste nog bij de bagageband. Waar blijft die koffer? Toch maar even informeren: Amsterdam? Nee, die koffers zijn al weg.....

Eindelijk na lang zoeken blijkt onze koffer in een andere hal terecht te zijn gekomen. Snel langs de douane en de vakantie kan echt beginnen!

Ons overnachtingadres is Hotel Camelot in Negombo op basis van AI. Negombo is een vissersdorp wat de laatste jaren flink aan het groeien is. De kamers van ons hotel zijn pas opgeknapt en voorzien van leuke kleuren. De kamer is ruim en netjes met een heerlijk terras wat op zee uitkijkt. Het ontbijt, de lunch en het diner zijn in buffetvorm, wat erg uitgebreid is. Via Bali, het hoofd van het animatieteam, regelen wij onze excursies. We nemen enkele dagen rust en genieten van zon en zwembad. De zee is in deze periode te ruw om in te zwemmen.

We maken kennis met Frank, onze gids en zijn oom Douglas, de chauffeur. Zij zullen ons in de komende dagen rondleiden in de Culturele Driehoek van Sri Lanka, Kandy, Sigiriya en Dambulla. Nog maar net op weg hebben we onze eerste stop bij een dakpannenfabriek. Het lijkt ons erg zwaar werk, alles wordt met de hand gedaan. Er gaat een grote plak klei in een soort persmachine waar twee mensen aan werken. Nadat de plak klei omgevormd is tot dakpan worden deze op hoge stellingen neergelegd, het is een hele klim naar boven! Dit werk wordt gedaan door vrouwen. Onze tweede stop is bij een ananasplantage. Hier krijgen we vers ananassap te drinken en wordt ons het e.e.a uitgelegd over de plantage. We rijden door naar het olifantenweeshuis in Pinnawela. In 1973 opende dit weeshuis zijn deuren met slecht 3 olifanten. Tegenwoordig worden er ± 80 olifanten opgevangen en verzorgd. De meeste jonge olifanten komen hier terecht omdat ze de kudde zijn kwijtgeraakt of zijn verstoten. Eenmaal in het weeshuis worden de olifanten zelden teruggestuurd naar de jungle, omdat ze daar niet meer zouden kunnen overleven.

Na een bezoek aan een kruidentuin en een theefabriek vervolgen we onze weg naar Kandy. In Kandy bezoeken we de Botanical Gardens. De koninklijke tuinen liggen in het centrum van Kandy. De tuin ontstond in 1821 als lusthof voor het koningshuis. Tegenwoordig is het een uitgestrekt park met bijna 4.000 soorten planten en bloemen. Hier leven tevens 440 vogelsoorten waarvan een aantal alleen in Sri Lanka voorkomt. We nemen de tijd om het park te bezichtigen het is er heerlijk rustig. Het park wordt ook bezocht door groepen scholieren die maar al te graag met je op de foto willen! Later in de middag brengen we een bezoek aan de tempel van de tand, een groot tempelcomplex. Het draait allemaal om één tand. Een tand die ooit bij de crematie van Boeddha in Kusinara in India werd meegenomen. Ergens in de jaren 300 na Christus werd de tand, verborgen in het haar van een prinses, naar Sri Lanka gesmokkeld. Tot vandaag de dag houdt het tempelcomplex in Kandy ceremonies die draaien om deze relikwie. Men komt een paar keer per dag massaal om fruit, rijst en bloemen te offeren. Na de offerande stellen de Sri Lankanen zich in een lange rij op en is het grote moment aangebroken. Dan gaan de deuren van de schrijn twintig minuten open. Je ziet alleen een gouden kist, niet de tand zelf. We hebben een rondleiding door het tempelcomplex, dus schoenen uit en knieën en schouders bedekken. Voor we naar binnen gaan kopen we wat bloemen om als offer op het altaar te leggen. We worden hier bijna toe gedwongen, met mooie praatjes, maar ach, dat hoort erbij.

Na het bezoek aan de tempel gaan we 's avonds naar een voorstelling van de Kandy dansers. De dansers geven een staaltje van spierbeheersing maar ook acrobatiek weg. De dansen worden afgesloten met een spectaculair hindoegebruik: lopen over gloeiende kolen en vuurspuwen. Samen met Frank en Douglas gaan we heerlijk eten in restaurant Senani (uitzicht is fantastisch), we drinken nog wat in ons overnachtinghotel met tevens de naam Senani en gaan slapen. Morgen is het weer vroeg op.

We vertrekken richting Sigiriy / Dambulla. Onderweg bezoeken we diverse Hindoestaanse tempels. De grootste tempel staat in het plaatsje Matale Town en is erg kleurrijk. Frank en Douglas maken een omweg om bij de Aluvihara rots te gaan kijken. Deze rots/grottempel ligt bij het plaatsje Matale Town. De tempel is het resultaat van primitief handenarbeid. 500 monniken hebben er 7 jaar over gedaan om de grot te bewerken. Diverse muur en plafondschilderingen getuigen hiervan. De geschiedenis van Aluvihara gaat terug tot de 3e eeuw voor Christus. In deze rots/grottempel is het enige geschreven woord van de leer van het Boeddhisme op Ola bladeren bewaard gebleven. Dit is beschreven om de leer van het Boeddhisme door te kunnen geven aan de volgende generaties. Aluvihara heeft een zondagsschool. De leer van het Boeddhisme wordt hier door monniken overgedragen.

The Lion Rock in Sigiriya

Koning Kassapa plantte zijn Wolkenpaleis bovenop een berg. Een vriendelijk persoon was hij niet. Volgens de overlevering liet hij zijn vader, uit woede omdat deze hém geen troonopvolger maakte maar zijn broer, in het bouwsel levend inmetselen. Om zich tegen zijn halfbroer te beschermen en om absolute alleen-macht te hebben liet Koning Kassapa het Wolkenpaleis bouwen. Om de rots werden dorpen gesticht. Volgens Sri Lankanen is het paleis het achtste wereldwonder omdat het in slechts zeven jaar werd gebouwd. De klus werd geklaarde door 16.000 slaven van wie duizenden het leven lieten.

Frank gaat voor ons een gids regelen. Dit is echt de moeite waard. Je komt zo veel meer te weten over de Lion Rock. De gids die wij hebben doet dit werk al 25 jaar. ± 5 keer per dag beklimt hij de rots. Voor ons is, in deze warmte, 1 keer al genoeg! We wandelen eerst door de paleistuinen, deze zijn gespiegeld, links en rechts van het pad zie je precies hetzelfde. Heel bijzonder. Dan begint de klim, halverwege de rots komen we uit bij de spiegelmuur en de Wolkenmeisjes. Eindelijk zien we de fresco's in het echt! Schitterend om te zien. Na een stevige klim komen we uit bij de leeuwenpoten, deze zijn echt groot. Helaas is de leeuwenkop lang geleden gesneuveld. Boven op de Lion Rock hebben we een geweldig uitzicht. Hier staat ook een heerlijk briesje. Onze gids laat ons de diverse vertrekken zien, waaronder een zwembad/vijver, boven op de rots! Deze aangelegde vijver voorzag de gehele rots van water.

De terugweg verloopt wat sneller en nadat we van de klim zijn bekomen, rijden we door naar Dambulla.

Dambulla

Bovenop de 125 meter hoge rots bevinden zich 5 tempels, waarvan de historie begint in de 1e eeuw voor Christus. De toenmalige koning van Sri Lanka, Valagambahu, werd hierheen verdreven. Hij verborg zich hier 14 jaar lang voor de Zuid Indiase binnendringers. Hij zorgde ervoor dat de grottempels uitgehakt werden. Vanuit deze grottempels heroverde hij zijn land en uit dankbaarheid schonk hij zijn grottempels aan de monniken.

De trappen, die naar de grottempels leiden, zitten vol bedelaars. Dit hadden wij niet verwacht en als we iedereen wat moeten geven zijn we over 3 uur nog niet boven! Kleingeld hebben we niet bij ons, dus blik op oneindig en doorlopen. Toch een vervelende situatie. Vooral omdat sommige je proberen vast te houden en je smeken om wat kleingeld. Goh, had Frank ons dat niet kunnen zeggen? Dan hadden we in ieder geval wat kleingeld mee de trappen opgenomen maar onze tas staat in de bus. Het is bloedheet vooral omdat we weer onze knieën en schouders hebben moeten bedekken. We weten ons dus geen raad om die trappen op te komen. Achtervolgd door de nodige smeekbedes.....

Eenmaal boven ook nog de schoenen uit en dan kunnen we de grotten in. Onvoorstelbaar dat dit mensenarbeid is geweest. De grotten zijn fantastisch om te zien. Een "probleem" dient zich echter aan.....apen! Nergens ben je veilig voor die beesten. Een rustige wandeltocht om de grotten te bezichtigen wordt het dus niet. Soms moeten we echt rennen om van de apen af te komen, ze proberen alles uit je handen te grissen!  Gelukkig komen er in de grotten minder apen voor.

De plafondschilderingen zijn echt heel bijzonder, daar moet heel wat tijd voor zijn uitgetrokken. Heel mooi om te zien en een echt precisiewerkje. Ook de beelden die overal in de grotten staan zijn geweldig mooi. Helaas hebben we geen gids genomen om ons rond te leiden, achteraf jammer.

Op de weg terug komen we langs de grootste Boeddha van Sri Lanka, deze is 30 meter hoog.

Bezoek Schildpaddenfarm in Bentota

Om 05.00 uur gaat de wekker! Vandaag vroeg op. We hebben een chauffeur voor de hele dag geregeld om naar Bentota te rijden. Zijn advies was om op tijd te vertrekken. Als we niet de halve dag in de file willen staan in Colombo moeten we er voor zorgen dat we de stad door zijn voor 07.00 uur. We gaan dus vroeg op pad, ontbijten doen we wel onderweg. Al missen we wel ons eerste kopje koffie om echt wakker te worden! Geen probleem volgens de chauffeur hij weet een lokaal "restaurantje" net buiten Colombo. Eenmaal in Colombo aangekomen is het al een drukte van belang, maar goed dat we op tijd zijn vertrokken. Brommers en tuk-tuks schieten ons links en rechts voorbij! We zitten met opgekrulde tenen in de auto, mijn god, zijn hier überhaupt verkeersregels?

Na de beloofde tussenstop voor een kop koffie en ontbijt rijden we door naar Bentota.

Om de schildpadden voor uitsterven te behoeden worden de zwangere vrouwtjes meegenomen vanaf het strand om op een zandveld eieren te leggen. Tevens komen vissers uit de omgeving hier schildpadeieren brengen (tegen een vergoeding) zodat deze eieren op het zandveld kunnen uitkomen. De jonge schildpadjes worden vervolgens in bassins grootgebracht om daarna terug gezet te worden in de Indische Oceaan. Het project heeft succes: van elke 100 schildpadjes zouden er in zee slechts 1 of 2 overleven, bij de schildpaddenfarm zijn dat er ± 25, dankzij de goede zorgen. Aangekomen bij de farm staat onze gids ons al op te wachten. Vol trots laat hij een Nederlands krant zien met zijn foto en een interview. De krant komt uit de jaren 80. We krijgen informatie tijdens onze wandeling langs de bassins. Tevens leven hier een albino en een blinde schildpad die het in de oceaan absoluut niet zouden redden. We mogen ook kleine schildpadjes van een paar dagen oud vasthouden. Wat zijn die beestjes al sterk!

Vanuit Bentota rijden we terug naar Colombo voor een stadstour.

Stadstour Colombo

Gelukkig is het nu wat minder druk in Colombo, al is het nog druk genoeg. Onze chauffeur laat ons de belangrijkste en mooiste bezienswaardigheden van Colombo zien. De "Twin Towers" van Sri Lanka zijn erg indrukwekkend. We rijden langs het parlementsgebouw en Independence Square, waar jaarlijks op 4 februari wordt herdacht hoe Sri Lanka in 1948 haar vrijheid verkreeg. Tevens heeft Colombo een eigen "Witte Huis", de gelijkenis is doeltreffend!

Onze laatste dag in Sri Lanka. De volgende dag vliegen we door naar de Malediven. We gaan op tijd slapen want om 03.00 uur loopt de wekker af!

Klik hier voor ons reisverslag(je) van de Malediven