Kartenansicht Dominikanische Republik

Pole Pole Reizen

Home

Reisverslag Dominicaanse Republiek

26 juli 1999: onze eerste verre reis. We hebben gekozen voor de Dominicaanse Republiek en vinden het een heel avontuur zo ver weg van huis. Om 09.30 uur vertrekt ons vlucht met Martinair Holland naar de Dominicaanse. De vlucht vinden we erg lang duren, vooral omdat er aan boord weinig vermaak is, maar we hebben het er graag voor over! Heel wat uurtjes later landen we op Puerto Plata. Als we het vliegtuig uit stappen overvalt ons de enorme warmte, we zijn er! De douane afhandelingen duren erg lang. We staan bijna 1 ½ uur in de rij omdat veel mensen vergeten zijn hun visum in te vullen. Dit visum hebben we reeds ontvangen in het vliegtuig. Eenmaal buiten staat de bus op ons te wachten, samen met een heleboel mensen die onze koffer graag naar de bus willen brengen, uiteraard tegen een gepast bedrag! Mijn god, gaat dat hier altijd zo?! Sommige proberen de koffer uit onze handen te pakken, nou ja….! Zonder kleerscheuren bereiken we de bus, we kunnen op weg naar Cabarete.
  Click for Punta Cana, Dominican Republic Forecast

We hebben gekozen voor hotel Punta Goleta Beach Resort in de plaats Cabarete. Dit hotel hebben we geboekt via Special Traffic (tegenwoordig Kuoni Travel). Cabarete ligt in het noorden van de Dominicaanse. Punta Goleta is een uitstekend All In Resort, vlak bij zee gelegen. Het resort is erg groen (veel palmbomen) met diverse gebouwen waar de kamers in ondergebracht zijn. We arriveren met 4 andere mensen uit Nederland. We zullen veel met elkaar optrekken tijdens ons verblijf op de Dominicaanse.

Helaas krijgen we een kamer zonder balkon toegewezen maar we zijn te moe om daar op dat moment iets van te zeggen. De volgende morgen toch maar even melden dat we graag een kamer met balkon willen. Geen probleem! We krijgen drie sleutels om zelf te kijken welke kamer we het liefste willen hebben! Het personeel helpt om de koffers over te huizen. Hebben we toch mooi een kamer met riant balkon gekregen!

Informatie: De Dominicaanse Republiek is ongeveer groot als Nederland, de totale oppervlakte is 48.422 km2. Het ligt op de grens tussen de Caribische Zee en de Atlantische Oceaan. Het westelijke deel is het land Haïti, het oostelijke deel van het eiland heet De Dominicaanse Republiek. Het ligt samen met Haïti op Hispaniola, het is het op één na grootste eiland in het Caribische gebied. De hoofdstad is Santa Domingo. Er leven op De Dominicaanse Republiek ± 9 miljoen mensen en de officiële taal is Spaans. De munteenheid is de Dominicaanse Peso.

Klimaat: De Dominicaanse Republiek is een tropisch land het hele jaar door is het er warm met een hoge luchtvochtigheid. De meeste kans op orkanen is in de maanden augustus tot oktober. De gemiddelde temperatuur is 25 graden. Toen wij er waren, eind juli / begin augustus, hebben we menig tropische regenbui gehad. Deze duren niet lang en daarna gaat de zon weer volop schijnen.

Een stukje geschiedenis:

Tot de komst van de Spanjaarden in 1492 werden de Caribische eilanden bevolkt door Indianen. In de eeuwen daarna is er fanatiek gevochten om alle tropische paradijsjes in de regio, door de Spanjaarden, de Engelsen en de Fransen. Op Jamaica hebben de Engelsen de strijd gewonnen. Ze kregen het eiland in 1655 in hun bezit en pas in 1962 deden ze er afstand van. Op de Dominicaanse, Cuba en Puerto Rico zijn de Spanjaarden het langst heer en meester geweest. De Indianen verdwenen en vanuit Afrika werden slaven ingevoerd. De huidige bewoners zijn dan ook een mengelmoes van blank en zwart. De Dominicaanse werd onafhankelijk op 27 augustus 1844. Deze datum is voor de Dominicaanse bevolking een nationale feestdag.

Onze excursies:

We boeken bij de hostess van Special Traffic diverse excursies. De eerste is naar Samana / Cayo Levantado.

Samen met Maurice, Yolanda, Dennis en Irene (we zijn met z'n 6e aangekomen bij Punta Goleta) vertrekken we voor een behoorlijk lange rit naar Rio San Juan. In dit plaatsje krijgen we de gelegenheid om te ontbijten. Vervolgens rijden we naar Nagua. Hier gaan we op bezoek bij een Dominicaanse familie. Onze gids Herman (Dominicaan) heeft ons veel te vertellen over de Dominicaanse levenswijze. Veel Dominicanen zijn afhankelijk van de toeristen, evenals de familie waar wij op bezoek zijn. Zelfs de zoontjes van deze familie zorgen voor een bijdrage door het verkopen van stukjes kokosnoot aan de toeristen die hier voorbij komen. Wij vervolgen na een poosje onze weg naar Samana. Samana is een schiereiland gelegen aan de Noord Oost kust van de Dominicaanse (ca. 3 uur rijden van Cabarete). Dit schiereiland staat o.a. bekend om zijn schitterende natuur, maar nog meer door de jaarlijkse terugkeer van de zeldzame bultrugwalvis. Toeristen komen in februari, maart en april speciaal naar Samana om deze walvissen te zien. De walvissen komen hier elk jaar terug om te paren. Wij zijn hier in juli, dus geen walvis te bekennen! Na een korte wandeling is het tijd om de boot te nemen naar Cayo Levantado (Bounty/Bacardi eiland). Op dit eiland kunnen we de middag doorbrengen. Het eiland heeft mooie wandelroutes en nog mooiere stranden. We weten niet hoelang dit nog zo zal blijven, ze laten veel te veel toeristen toe op dit eiland. Links en rechts ligt dan ook het nodige afval. Op het eiland is het bloedheet er staat geen zuchtje wind. We verkennen met z'n 6e het eiland en besluiten dan om lekker op het strand te gaan vertoeven.

Duiken en Parque Nacional

We besluiten om met z'n 6 een poging te wagen om te gaan duiken. De duikschool (Holland Duikcentrum) is gevestigd in Sousua. We krijgen eerst een proefles in het zwembad. Yolanda heeft al aangegeven niet te gaan duiken en na een poging te hebben ondernomen haakt ook Pasca af. De rest gaat door en zij gaan een duik maken op zee. Yolanda en Pasca gaan shoppen in Sousua. Zo maken we er allemaal op onze eigen manier een leuke dag van. Gedoken wordt er bij "3 Rocks" met een maximale diepte van 7,5 meter, de duiktijd is 48 minuten. John ontvangt zijn certificaat en een leuke onderwater foto.

Enkele kilometers van het hotel verwijderd bevindt zich Parque Nacional. Zeker de moeite waard om naar toe te gaan en wat meer te weten te komen over de flora en fauna van de Dominicaanse Republiek. We zien er o.a. giftige spinnen die gevoed worden met baby-hagedissen. Onze Canadese gids brengt ons heel wat bij over het ontstaan van de bomen- en plantengroei op het eiland. Slechts één boomsoort is oorspronkelijk afkomstig van de Dominicaanse. Alle tropische bomen zoals de Mango-, citrus-, sinaasappel- en palmbomen zijn eeuwen geleden ingevoerd. De palmboom bijvoorbeeld komt uit Gran Canaria en ook Nederland heeft een boomsoort naar dit eiland gebracht, helaas zijn we vergeten welke dit is!

We bezoeken diverse grotten en horen overal boomkikkertjes. In één van de grotten kunnen we zwemmen in een klein meertje, het water is ijskoud! Maar we zitten dan ook 25 meter onder de grond!

Bezoek aan Haiti

We boeken een excursie naar het buurland van de Dominicaanse Republeik: Haiti. Om 03.45 uur gaat de wekker af. Om 04.45 worden we door onze Belgische gids opgehaald. Het is een heel eind rijden naar de grens en we moeten voor 15.00 uur terug zijn in de Dominicaanse dan gaat de grens gewoon dicht! Zijn we niet voor 15.00 uur de grens over dan moeten we overnachten in Haiti (waar geen hotel te vinden is). Juist deze morgen is er in het hotel geen stroom, gelukkig hadden we alle spullen voor vandaag al klaargelegd. Net als we de deur uit willen gaan springt het licht aan.....

Een stukje geschiedenis:

Columbus zet voet op Haitiaanse grond en denkt het eiland ontdekt te hebben. Maar lang voor zijn komst wonen er al Indianen. Columbus haalt Spanjaarden naar Haïti en zij laten de Indianen voor zich werken. Als dit niet blijkt te functioneren en de Indianen verzet tonen, worden zij allemaal uitgeroeid. Hierna laten de Spanjaarden slaven uit Afrika overkomen die nu voor de Spanjaarden moeten werken. Veel boten van de Spaanse vloot worden door piraten overvallen en de Spanjaarden besluiten naar de andere kant van het eiland te vertrekken (de kant van de Dominicaanse Republiek). Vervolgens nemen de Fransen Haïti over en Haïti wordt de welvarendste kolonie van Frankrijk. Totdat de Afrikaanse slaven in opstand komen en de Fransen uit Haïti verdrijven. De Afrikaanse slaven gaan zover en nemen het hele eiland in beslag (Dominicaanse Republiek en Haïti). De Spanjaarden vechten terug en verdrijven de slaven tot aan de grens van Haïti. Hierna wordt de afspraak gemaakt dat de Afrikaanse slaven het deel Haïti krijgen en de Spanjaarden het deel Dominicaanse Republiek. De meeste Dominicanen zijn Katholiek terwijl de Haitianen de Voodoo aanhangen. Daarom zal het nooit echt boteren tussen deze twee volkeren. Haïti behoort tot de armste landen ter wereld, het land is door de eeuwen heen totaal leeg geplunderd. Je kunt uren door Haïti rijden zonder ook maar een enkele boom tegen te komen, het enige wat je ziet zijn dorre vlaktes. Asfaltwegen zijn er niet in Haïti en de bevolking moet kilometers lopen voor water. De situatie voor de Haitianen wordt alleen maar slechter. Geld voor een wederopbouw is er niet.

We gaan op weg via Cabarete, Sosua, Puerto Plata naar Imbert waar we een beker zwarte koffie krijgen om wakker te worden (dat werkt!), via Imbert naar Navarette en van daaruit naar Cyaulsin waar het ontbijt klaar staat. Na uren rijden komen we bij de grensovergang waar het al een hele drukte is. Alle goederen die van de Dominicaanse naar Haïti gaan, worden van de vrachtwagens gehaald en vervolgens met kruiwagens de grens overgebracht. Dit omdat het per vrachtwagen te duur is om de grens over te rijden. We hebben het hier over 5 meter! Een erg tijdrovende en zware klus. Bij de douane in Haïti worden paspoort en visum gecontroleerd. Bij de douane staan Haitianen uren te wachten om naar de Dominicaanse te kunnen reizen, in de hoop daar een beter leven te kunnen opbouwen. Het is allemaal niet te bevatten, een paar kilometer de grens over en een wereld van verschil!

We hebben een fantastische dag in Haïti, we bezoeken o.a. een markt, een school en de gevangenis. Tevens zijn we bij een Voodoo show aanwezig en ook al is deze speciaal voor de toeristen opgezet, het maakt allemaal erg veel indruk op ons. Om 14.50 rijden we de grens over en staan we weer in de Dominicaanse. Het was voor onze gids de 2e keer dat hij deze excursie ondernam. Ze willen proberen om op deze manier in Haïti geld binnen te krijgen wat hard nodig is. Helaas is volgens de laatste berichten (februari 2005) deze excursie afgeschaft omdat de toestand te gevaarlijk werd.

Na nog enkele heerlijke dagen aan het strand gaan wij weer terug naar ons Nederland! Yolanda, Maurice en Dennis, Irene: bedankt voor alle gezellige dagen die we samen hebben gehad! Breakfast at Tiffany's zullen wij echt nooit meer vergeten!!!