home

google map Kenia

Reis geboekt bij:neckermann

Een stukje geschiedenis:

Malindi en Mombasa zijn al eeuwen belangrijke handelscentra van de Arabieren. De Kiswahili taal (taal die voornamelijk door de bevolking wordt gesproken) is dan ook als een verbastering van het Arabisch tot stand gekomen. Kenia is in diverse handen geweest. Na de Portugezen overheersten de Arabieren in 1720 weer het land, tot de komst van de Britten en de Duitsers tegen het eind van de 19e eeuw. Sinds 1963 is Kenia onafhankelijk. Al die overheersers hebben Kenia gemaakt tot wat het vandaag de dag is: een land met verschillende gezichten. Aan de ene kant ontwikkelde steden en badplaatsen en anderzijds nog altijd veel stammen die dicht bij de natuur leven.

Feitjes:

Kenia heeft een oppervlakte van ruim 800.000 km2. Dit is 8 maal zo groot als Nederland en België samen. Het land grenst in het oosten aan de Indische oceaan en wordt omringd door de landen: Somalië Ethiopië, Soedan, Oeganda en Tanzania. Kenia telt ongeveer 28 miljoen inwoners en meer dan 40 verschillende stammen en dialecten. De grootste bevolkingsgroep is is de Kikuyu, zij staan hoog in aanzien en hebben veel invloed. De bekendste stam van Kenia is de Masai. De officiële talen zijn Engels en Kiswahili. De taal die voornamelijk door de bevolking wordt gesproken is Kiswahili. De hoofdstad van Kenia is Nairobi en de bekendere badplaatsen zijn Malindi en Mombasa. De munteenheid van Kenia is de Keniaanse Shilling.

Ons verslag:

14 januari 2004 is het zover. Om 20.20 uur vertrekken we vanaf Schiphol naar Kenia. We hebben een tussenlanding in Abu Dhabi (VAE). De vlucht naar Abu Dhabi neemt ± 7 uur in beslag. Nu is het nog ± 6 uur vliegen naar Kenia. We komen aan op een behoorlijk bewolkt "Moi International Airport". De formaliteiten duren even maar dan staat we eindelijk buiten en maken we voor de eerste keer kennis met Kenia. Direct klinken er enkele "Jambo's". Onze koffers worden boven op het dak van een busje geladen. Een zeil is niet nodig, vandaag geen regen laten ze ons weten. We rijden via een zeer hobbelige weg richting Mombasa. Via Mombasa noord nemen we de ferry naar Mombasa zuid. Nooit geweten dat er zoveel mensen op een ferry konden, het is dan ook een drukte van belang en we kijken onze ogen uit! Op 15 januari om 11.30 uur komen we aan bij Hotel Travellers Tiwi Beach in Ukunda (Mombasa zuid). Ondertussen is de zon ook gaan schijnen. We worden hartelijk begroet en krijgen een welkomstdrankje. Na het invullen van diverse formulieren mogen we naar onze kamer.

Dit hotel hebben we geboekt op basis van AI. Van hier uit willen we diverse excursies en een safari gaan maken. Het hotel beschikt over een mega groot zwembad, diverse restaurants en de kamers zijn groot en zien er netjes uit. Het personeel is erg behulpzaam en vriendelijk. Wel is het even wennen, die hoge muur om het hele hotel en de bewaking die dag en nacht hun ronden doen. Één van de bewakers heeft ‘s nachts zijn post voor onze deur, wel een veilig idee natuurlijk maar is het echt nodig? Ook krijgen we het advies om ons niet, in ons uppie, buiten de poorten van het hotel te begeven…..Vanaf de achterzijde van ons hotel hebben we een grandioos uitzicht over de Indische Oceaan en de jungle. Keniaanse kinderen lopen over een zandpad wat naast het hotel is gelegen "aan de andere kant van de muur". Lachend, spelend en zwaaiend naar ons.

Om 06.55 uur worden we opgehaald bij het hotel. Deze dag bezoeken we Mombasa stad en omgeving.

Het busje zit al aardig vol, wij zijn de laatste 2 die instappen. Na enkele "Guten Morgens" blijkt dat we deze excursie ondernemen met 10 Duitsers, en ook zij hebben er allemaal erg veel zin in! Als eerste rijden we naar de stalen olifantstanden op Moi Avenue in Mombasa stad. Deze tanden vormen een herinnering aan het bezoek van Koningin Elisabeth van Groot Brittannië in 1952. Mombasa wordt gezien als de toegangspoort naar Oost Afrika. De olifantstanden over beide banen van de weg, symboliseren dit.

We vervolgen onze weg naar Akamba Handicraft Centrum. Een soort van dorp waar de bevolking souvenirs van hout maakt. Een gedeelte van de opbrengst gaat naar de persoon, een ander gedeelte gaat naar de coöperatie van Akamba Handicraft Centrum. Tevens bezoeken we Swami Narayan een Indiase tempel. Deze tempel is gebouwd in 1960 door de Hindoe gemeenschap. De stad Mombasa telt zo’n 10.000 Indiase Hindoes en 40.000 Indiase Moslims.

In het oude stadsgedeelte van Mombasa brengen we een bezoek aan Fort Jesus. Dit fort is in 1593 gebouwd door de Portugezen met de bedoeling om de haven van Mombasa te beschermen en daarmee ook de handelsroute met Europa veilig te stellen. We maken een indrukwekkende wandeling door het oude stadsgedeelte en komen uit bij de haven van Mombasa. De haven van Mombasa is meer dan duizend jaar oud maar aan het laden en lossen van de vracht is echter in al deze tijd niets veranderd, er komt geen machine aan te pas, alles wordt nog met de hand verladen.

Na de lunch in Restaurant Tamarind Tree, rijden we naar het Haller Park. In het Haller Park leven zo’n 300 dieren, zoals krokodillen, nijlpaarden, buffels, antilopen, slangen en giraffen. Het park was ooit een cementgroeve, ontstaan door het graven naar koraalsteen van de nabijgelegen Portland cementfabriek. In 1971 strok de Zwitser, René Haller, zich het lot aan van dit stuk verwoeste natuur. Haller begon hier een natuurbeschermingspark dat in 1985 opengesteld werd voor het publiek. Leuk is dat je hier de giraffen kunt voeren. Neem wel een flesje water mee zodat je je handen kunt wassen, er komt een boel kwijl bij kijken! Er is een fonteintje maar helaas, dit werkt niet....

Om 16.45 uur komt er een einde aan deze excursie en is het tijd om afscheid te nemen van onze Duitse medereizigers. Om 17.45 uur worden we bij ons hotel afgezet.

Op zoek naar de "Big five"

Om 06.00 uur worden we door Hassan, onze gids voor de komende dagen, bij het hotel opgehaald. We vertrekken samen met een héél gezellig stel uit Nederland, Monique en Erik, naar Tsavo Oost. We maken deze safari met z’n 4e dus plek genoeg in de safaribus!

Tsavo is het grootste nationale park van Kenia. Het is opgedeeld in Tsavo Oost en Tsavo West. Het heeft een totale oppervlakte van 20.872 km2. Tsavo Oost en Tsavo West worden van elkaar gescheiden door de hoofdweg van Nairobi naar Mombasa. Na een behoorlijke lange rit komen we aan in Tsavo Oost. Van Hassan krijgen we enkele “instructies”: goed kijken, goed opletten! Mochten we iets zien dan dient er gelijk stop geroepen te worden. Het dak van de safaribus wordt omhoog gedaan en we zijn klaar voor onze allereerste “gamedrive”.

Dat een zonnebril geen overbodige luxe is tijdens een gamedrive hebben we al snel ondervonden. Wat moesten we lachen toen we een safaribus tegen kwamen waarin iemand een duikbrilletje op had! In ieder geval had hij geen last van traanogen door al het zand en stof! Dat is wat in Tsavo  opvalt, de aarde is echt rood van kleur. Vrij snel komen we de eerste van de Big Five tegen: de buffel.

Voor de middag verkennen we Tsavo Oost. Er zijn ontzettend veel dieren te zien. Via een zender heeft Hassan contact met andere gidsen die ook in het park aanwezig zijn. We worden opgeroepen dat er een jonge leeuw gesignaleerd is. Deze kans laat Hassan niet voorbij gaan en enige tijd later vinden we de leeuw slaperig onder een boom. We kunnen hem echt van dichtbij bekijken. We laten Tsavo Oost achter ons en vertrekken voor de lunch naar het plaatsje Voi. De lunch vindt plaats in een geweldige lodge, met de toepasselijke naam: Wildlife Lodge.

Het is na de lunch tijd om verder te gaan naar Taita Hills. Dit park is wat minder bekend maar zeker zo mooi. Het Taita Hills reservaat is een particulier, 11.500 hectare groot wildpark. In dit park hebben we tevens onze overnachting in de Hilton Salt Lick Lodge. Heel bijzonder, de huisjes staan op palen. De enige drinkplaats in Taita Hills is te vinden bij deze lodge. 's avonds kunnen we vanaf het terras genieten van de olifanten die naar deze drinkplaats komen en 's nachts horen we de olifanten onder ons huisje doorlopen! In de ochtend worden we gewekt door dierengeluiden. Voor het ontbijt hebben we een gamedrive. De zon is nog niet op, wat is het koud! Zodra de eerste zonnestralen doorkomen is de temperatuur ook weer aangenaam. In de verte zien we de Kilimanjaro!

Er volgen nog diverse game drives. We zien zelfs een leeuw zijn zojuist gevangen prooi verorberen! Tsavo en Taita hebben een onuitwisbare indruk op ons gemaakt!

Paradise Lost

De dag begint met een Swahili ontbijt op een traditionele Arabische dhow. Het ontbijt bestaat uit overheerlijke deeghapjes, met elk een bijzonder lekkere vulling, veel vers fruit en kokosmelk. Uiteraard mag een kop koffie niet ontbreken en ook deze is uitstekend.  Na een rustige boottocht stappen we over op kleine kano’s en varen we over de Ramisi rivier naar de mangrove. De rivier wordt steeds smaller en de begroeiing wordt steeds dichter. Er hangt een heerlijke mysterieuze sfeer. We horen de meest vreemde geluiden uit het bos komen en zien bijzondere felgekleurde vogels. Ook zien we enkele krokodillen. Na een tijdje kan de kano niet meer verder. De rivier, of wat daar op dat moment voor door mag gaan, wordt nu te smal. Het is nog een heel gedoe om de kano te keren. Via een andere route varen we terug. Ongelooflijk dat de gids te weg terug weet te vinden er zijn zoveel splitsingen.  Nu wordt het tijd voor wat actie! Met de kano gaan we de zee op! Er wordt geadviseerd om de camera's waterdicht op te bergen. We komen er achter dat dat inderdaad nodig is! Na een heftige tocht meren we aan op een zandbak. Gelukkig is het wat bewolkt anders was het waarschijnlijk niet uit te houden van de hitte. Het is één zandvlakte midden in zee. Heel bijzonder en er is van alles te zien.

We brengen een bezoek aan het dorp Shirazi. Een gedeelte van de opbrengst, dat je betaald voor de excursie “Paradise Lost”, gaat naar dit dorp. Zo kunnen de bewoners bijvoorbeeld een pomp voor vers water plaatsen. De bewoners zijn erg vriendelijk en opgewekt en we worden begroet met heel veel “Jambo's”!. Ze laten ons hun dagelijkse werkzaamheden zien. De kinderen zijn nieuwsgierig en willen je hand vasthouden om vervolgens vol trots hun dorp te laten zien.

We kopen in het dorp enkele souvenirs als aandenken, wij blij en de bewoners van Shirazi blij! De souvenirs krijgen een mooie plaats in onze huiskamer.

Niet ver van Mombasa stad leeft een Maasai Stam. Uiteraard kunnen wij Kenia niet verlaten voordat we een bezoek gebracht hebben aan deze bijzondere mensen.

We worden opgewacht door de “chief”, zoals hij zichzelf noemt. Hij zal ons zijn dorp laten zien. De Maasai stam zijn Nomaden ze blijven een tijdje op één plek en trekken dan weer verder. De stam waar wij een bezoek aan brengen zal hier voorlopig wel blijven, dicht bij de stad zijn ze al uitgebreid in contact gekomen met “de toerist” en ze beseffen zich goed dat deze geld in het laatje brengt. Toch heeft het dorp wat van zijn charme weten te behouden.

We mogen in de huisjes gemaakt van “chowshit” kijken. De huisjes tellen 3 kamertjes, 1 slaapkamer voor de ouders, 1 voor de kinderen en een algemene ruimte waar ook gekookt wordt. Het is er binnen donker en bloedheet! De Maasai kenmerkt zich door zijn rode kleding en zijn kleurige sieraden. Klein detail: ze lopen op schoenen van kapotte autobanden!

Na deze ontmoeting is het voor ons tijd om terug te gaan naar Nederland. Voordat we deze reis gingen maken vertelde iemand dat je Kenia zelf moet proeven en ruiken, dit is zeker waar. Kenia is een prachtig veelzijdig land met een erg vriendelijke en bijzondere bevolking! Wij hebben ons hart verloren aan dit land!