home

(door Pasca)

Bali Startpagina

Google map Bali

Onze eerste reis naar AziŽ. Op 14 september vliegen we met Cathay naar Bali. Enkele dagen daarvoor, 11 september, heeft het onvoorstelbare drama in Amerika plaatsgevonden. De controle op Schiphol is dan ook flink aangescherpt. We zijn daarom op tijd van huis vertrokken en inderdaad duurt het erg lang voor we alle extra controles hebben gehad. Het begint al bij de ingang waar de koffers direct door de scan moeten. Bij de balie van Cathay staan we als eerste in de rij! Voor zoín lange vlucht willen we natuurlijk wel prima plaatsten in het toestel. De vluchtduur naar Hong Kong is bijna 12 uur, daarna is het nog zoín 5 uur vliegen naar Bali. Bij het inchecken op Schiphol blijkt er iets niet te kloppen met ťťn van onze tickets. De grondstewardess doet er alles aan om het probleem op te lossen. Achter ons vormt zich al een aardige rij en we voelen ons behoorlijk opgelaten. Helaas moeten we uiteindelijk de rij verlaten en bij een andere balie wachten. Eindelijk, na heel wat zoekwerk is de stewardess erachter wat het probleem is. …ťn van onze namen staat verkeerd in het systeem van Cathay en ja, met al die extra veiligheidsmaatregelen moeten ze alles tot op de bodem uitzoeken. Eindelijk kunnen ook wij inchecken. Net als we aan de beurt zijn wordt er omgeroepen dat er 3 minuten stilte zullen zijn voor de slachtoffers in Amerika. Het is echt muisstil, zelfs de airco wordt uitgezet. Het is nog nooit zo stil geweest op SchipholÖ..

We moeten rennen om ons vliegtuig op tijd te halen, dus dit keer geen bezoek aan de winkeltjes op Schiphol. Net als we in willen stappen komt de grondstewardess, die ons zo goed heeft geholpen, aan rennen. Wat nu weer?! Ze komt ons verrassen, de economy tickets die we hebben worden omgewisseld voor business class tickets. Met excuses voor het ongemak! Onze reis kan niet beter beginnen!!! Zo, dan eerst maar een glas champagne!

Na een prima vlucht landen we op 15 september om 08.40 uur in Hong Kong. Wat een super modern vliegveld, voor we het weten zitten de 2 uur wachttijd erop en vliegen we door naar het vliegveld van Bali in Denpasar. Vanaf Denpasar is het 20 minuten rijden naar Sanur, onze eindbestemming. Onderweg maken we voor de eerste keer kennis met Bali. We kijken onze ogen uit. Wat een prachtig land. Overal palmbomen en veel groen. In de verte zien we immense bergen. We logeren in hotel Sanur Beach. Dit uitstekende hotel ligt pal aan het strand, centraal in Sanur. We worden uiterst vriendelijk begroet door het personeel en op onze kamer staan allerlei lekkere hapjes.

Informatie:

IndonesiŽ ligt in Zuid Oost AziŽ. Het land is een grote archipel tussen de Indische Oceaan en de Stille Oceaan. De hoofdstad is Jakarta. IndonesiŽ heeft een oppervlakte van Ī 1.919.440 km≤. De bevolking bestaat uit  Javanen, Madurezen, Sundanezen, Maleiers en Papoea's. De talen die er gesproken worden zijn Bahasa Indonesia, Nederlands, Engels, Javaans en diverse lokale dialecten. In IndonesiŽ zijn de volgende religies te vinden: islam, hindoeÔsme, protestantisme, rooms katholicisme en boeddhisme. De munteenheid is de Indonesische Rupiah.

Reisdocumenten
Paspoort en visum zijn verplicht.

Klimaat
IndonesiŽ kent een tropisch klimaat. Het is het hele jaar door heet met een hoge vochtigheidsgraad.

Oost Bali

Vanuit Nederland hebben we geen excursies geboekt, dit willen we ter plaatse doen, veel goedkoper en we hadden al begrepen dat dit echt goed te doen is op Bali. We komen uit bij Normanís Car rental service. We boeken hier een auto met chauffeur voor een hele dag. Als eerste willen we Oost Bali gaan bekijken. ís Morgens vroeg worden we op onze hotelkamer gebeld dat de chauffeur/gids er is. We rijden als eerste naar het zilverplaatsje Celuk. De gids geeft aan dat, als we iets willen kopen, we dit voor 10.00 uur moeten doen. In Bali is het traditie om als handelaar vůůr 10.00 uur iets verkocht te hebben, zodat de rest van de dag gunstig gestemd zal zijn en hij goede zaken zal doen. We kopen in Celuk enkele zilveren sieraden en kunnen er goed op afdingen. De verkoper had precies in de gaten dat het tegen 10.00 uur liep. Vanuit Celuk rijden we door naar het plaatsje Mas. Dit is een houtsnijwerk dorp. We krijgen een rondleiding en er wordt uitleg gegeven over de diverse houtsoorten op Bali. Een groep vrouwen vraagt ons om mee te helpen met het polijsten van de houten spulletjes, tuurlijk! Heel gezellig. Vanuit Mas vervolgen we onze weg naar Jambul waar we de rijsterassen kunnen bewonderen. Onze gids heeft heel wat te vertellen over het werk op deze terrassen. Het is zwaar werk in de brandende zon.

Het is tijd voor de lunch en in het restaurant genieten we van het geweldige uitzicht wat we hebben. In Mungchang bezoeken we een weverij. Deze weverij is in een soort kelder gelegen en het is er daarom erg schemerig binnen, wel lekker koel! De dames die er aan het werk zijn kijken niet al te vrolijk als we de weverij binnen lopen en na een korte rondleiding houden we het dan ook snel voor gezien. In Klungkung bezoeken we King Palace. Klungkung is een erg druk stadje en de brommers schieten ons links en rechts voorbij. bij King Palace kun je een bezoek brengen aan het museum en dit is zeker de moeite waard. King Palace op zich kan ons niet zo bekoren. Wel is het er lekker rustig op het terrein en kun je er heerlijk rondwandelen. Overal staan offerbakjes met wierook, deze zullen we nog vaak zien en ruiken tijdens ons verblijf op Bali. Vanuit Klungkung rijden we terug naar Sanur.

De volgende dag ondernemen we op eigen houtje een tocht naar de schildpaddenfarm in de buurt van Sanur. Volgens de reisgidsen echt een "must". Geen enkele taxichauffeur weet echter waar we het over hebben. Na heel wat uitleggen is er een chauffeur die waarschijnlijk wel weet wat we bedoelen. Hij brengt ons wel. De schildpaddenfarm ligt zo'n 10 km van Sanur. De chauffeur wil ook wel op ons wachten, hoe lang we nodig hebben? Nou...een uurtje of twee. De chauffeur lacht maar wat, er had natuurlijk toen al een lichtje bij ons moeten opgaan! Er worden kaartjes voor ons gekocht en we mogen naar binnen. "Take your time" wordt ons nog nageroepen. Het blijkt een klein dorpje te zijn waar we terecht komen. Oude huisjes met stoffige paadjes ertussen. De mensen die we zien kijken niet vrolijk en de begroetingen blijven ook uit. Hoe we ook ons best doen. Na enig zoeken komen we uit bij wat de "farm" blijkt te zijn. Direct worden we enthousiast begroet door 2 oudere dames die ons de farm willen laten zien..... 2 grote bakken met een vies laagje water stampvol met schildpadden! De vrouwtjes doen hun best om de schildpadden wat actiever te maken en gooien links en rechts bosjes zeewier in de bakken. De schildpadden kijken niet op of om. Het stinkt er enorm. De bakken zijn zo afgeladen vol met deze beesten dat ze niet eens allemaal hun eigen plek hebben. Wat viel dat zwaar tegen! We hadden het idee dat de schilpadden het hier echt niet naar hun zin hadden en dat het echt gaat om toeristen te trekken. Er ligt zelfs een dode schildpad, die snel door een jongen wordt weggehaald. Na 10 minuten houden we het voor gezien. Of we dan nog wel even in de souvenirwinkel willen kijken. Nou nee, laat maar. In de hele verdere omgeving is niets de doen. Dus geen goed idee om hier naar toe te gaan! Dit is vergane glorie!

Noord Bali

Na ons bezoek aan Oost Bali gaan we ís avonds heerlijk uit eten bij het Balita restaurant (in de buurt van Sanur Beach Hotel). We komen met de vriendelijke eigenaar aan de praat, die zich voorstelt als Wayan Sugita, en we vragen hem of hij nog een goed adres weet om excursies te boeken. Direct haalt hij een paar foto albums en deelt ons mee dat hij, naast zijn werk als restauranthouder, ook touroperator is. Dat is dan direct geregeld, we bekijken de albums en zoeken een leuke toer uit en boeken bij hem een excursie om Noord Bali te bezoeken. We nemen nog wat te drinken en Wayan haalt zijn vrouw Made om haar aan ons voor te stellen. Veel later dan we gepland hadden, het was ook zo gezellig!, lopen we terug naar ons hotel.

Wayan is precies op de afgesproken tijd bij ons hotel. Al rijdend naar het noorden heeft Wayan heel wat te vertellen over zijn land. We bezoeken een batikfabriek en worden hartelijk ontvangen. Het is geweldig om de diverse processen van het batik verven te zien, daar komt heel wat bij kijken. Vervolgens brengt Wayan ons naar een Balinese dansvoorstelling. Leuk om mee te maken, maar na een uur hebben wij het wel gezien. We rijden de bergen in en brengen een bezoek aan het tempelcomplex Ulun Danu in Bedugul. Dit complex is half hindoeÔstisch, half boeddhistisch en is erg indrukwekkend. We nemen dan ook de tijd om alles te bekijken. Het hele complex wordt zorgvuldig onderhouden en heeft mooie aangelegde tuinen. Wayan is een uitstekende gids en kan ons veel vertellen over de geschiedenis van dit tempelcomplex. We merken dat we tijdens de rit hier naartoe een flinke klim gemaakt hebben, het is hier een stuk koeler en het ziet er naar uit dat het elk moment kan gaan regenen, wat volgens Wayan altijd zo is.

Vervolgens neemt Wayan ons mee naar een restaurant voor de lunch. Bij aankomst stelt hij zich erg bescheiden op en zegt dat hij in de auto zal wachten. Niets daarvan! We nodigen Wayan uit voor de lunch en na enig aandringen gaat hij met ons mee. Het is een buffetrestaurant en Wayan kent alle gerechten. Het ene gerecht is nog lekkerder dan het andere! We moeten van alles een beetje proberen.

Graag willen we de Git Git watervallen bezoeken. Wayan geeft echter aan dat deze erg toeristisch zijn en stelt voor om naar een andere waterval te gaan waar het veel rustiger is, net zo mooi en waar we heerlijk kunnen zwemmen. Aangekomen is het inderdaad prachtig, we lopen via diverse paden naar boven en rusten uit bij de watervallen. Geweldig, midden in de natuur en geen mens te zien. Op de terugweg rijden we langs Lake Bratan en Wayan stopt bij een mooi punt waar vandaan we een schitterend uitzicht hebben op het meer en de bergen erachter.

Ceremonie

Op uitnodiging van Wayan en Made wonen we een ceremonie bij die gegeven wordt voor hun dochtertje. Uiteraard maken wij graag gebruik van deze uitnodiging. Vroeg in de morgen worden we verwacht bij het woonhuis van Wayan en Made. Direct worden we voorgesteld aan de rest van de familie. Iedereen is druk bezig met de voorbereidingen. Van Wayan krijgen we elk een sarong. Vrouwen zijn in de weer met het maken van offers en van diverse maaltijden. We voelen ons wat onwennig maar de familie van Wayan betrekt ons overal bij. Made gaat haar dochtertje omkleden voor de ceremonie en het is schattig om dat kleine meisje te zien in haar oranje sarong. We vertrekken met heel wat autoís richting strand. Wij zitten bij Wayan en Made in de auto, met diverse offers op schoot Er wordt onderweg op kruispunten gestopt om de offerbakjes neer te zetten. Bij de zee aangekomen wordt er door een priester gebeden en laat Wayan een bootje met offers de zee op drijven. Het is prachtig om de mensen te zien bidden er gaat een enorme rust van uit. In de moedertempel van Sanur wordt de ceremonie voortgezet. Wij genieten van het hele gebeuren!

Tegen de avond wordt het tijd voor ons om terug te gaan naar ons hotel. We nemen afscheid van iedereen en bedanken voor hun gastvrijheid. Het was een ervaring die we niet meer vergeten!

ís Avonds eten we heerlijke satť en kreeft in een restaurant tegenover het hotel. Het restaurant van Wayan is vanavond gesloten! Nadat wij onze souveniertjes hebben gekocht is het weer tijd, om met een ervaring rijker, naar Nederland terug te keren.