Tip: Playa del Carmen heeft diverse Maya restaurants, probeer hier eens het op traditionele wijze bereide eten.
  Click for Cancún, Mexico Forecast
Reisverslag Mexico
Home

Pole Pole Reizen

19 juli 2000 vertrekken we naar Mexico, Playa del Carmen. Onze huwelijksreis!

Mexico ligt in midden Amerika het grenst in het oosten aan de Caribische Zee en aan de Golf van Mexico. In het westen grenst Mexico aan de Grote Oceaan. Mexico ligt ten zuiden van de Verenigde Staten en ten noorden van Belize en Guatemala. Playa del Carmen ligt in het gebied Quintana Roo net buiten het bekende gebied van de Maya’s, Yucatan. Quintana Roo ligt het meest oostelijk op het schiereiland, omgeven door de Caribische zee en de golf van Mexico. Het schiereiland is ingedeeld in 3 staten: Quintana Roo, Yucatan en Campeche. Het gebied is vrijwel geheel vlak. De staten Quintana Roo en Yucatan zijn het woongebied van de Maya’s. Dit volk heeft zich lang uit de Spaanse invloed kunnen houden, met gevolg dat ze nog steeds hun eigen taal spreken (± 90 dialecten).

De hoofdstad van Mexico is Mexico stad. De totale oppervlakte van Mexico bedraagt ± 1.972.555 km². De bevolking bestaat uit Mestiezen (afstammelingen van de Spanjaarden en de Indianen), Indianen en blanken. De talen die er worden gesproken zijn Spaans, Maya-talen en diverse lokale talen. De meest voorkomende religies in Mexico zijn rooms-katholicisme en protestantisme. De munteenheid is de Mexicaanse Peso.

Reisdocumenten: een paspoort is verplicht.

Klimaat: Mexico kent een grote verscheidenheid aan klimaten die wisselen van tropisch tot woestijnklimaat.

Playa del Carmen is een voormalig vissersdorp en bevindt zich op de route van Cancun naar Tulum. In tegenstelling tot Cancun heeft Playa del Carmen de typisch Mexicaanse stijl weten te behouden. Toch wordt Playa steeds meer bebouwd. Hele stukken oerwoud worden platgebrand om er nieuwe hotels op te bouwen en zo te voldoen aan de eisen van de toerist. In 1990 telde Playa nog maar 2 hotels! De munteenheid van Mexico is de Pesos. We hebben dit keer gekozen voor hotel Posado San Pedro. Een gemoedelijk hotel vlak bij de zee (± 300 meter) en net aan de rand van het centrum (± 300 meter). De kamers van Posado San Pedro zijn geweldig mooi ingericht en hebben airco en tv. Een koelkastje kan men aanvragen. Het hotel beschikt over een zwembad en een jacuzzi. De jacuzzi bevindt zich op het bovenste terras en van daar uit hebben we een geweldig uitzicht over het centrum en de zee. Wat ons bij aankomst op het vliegveld opvalt is de geur van brandend hout. Ook vanuit het vliegtuig zien we in het oerwoud veel rookpluimen. Dicht bij ons hotel wordt flink gebouwd, ook waar de jungle begint.

Playa del Carmen heeft een gezellig centrum met veel restaurants, bars en winkeltjes. De straten zijn op sommige plaatsen nog niet geasfalteerd en het geheel, net buiten het centrum, doet nog echt Mexicaans aan.

's avonds gaan we het centrum in en drinken wat bij een gezellig bar. Dat worden onze eerste Corona's en Magarita's! Al snel is het vrij laat en we zijn erg moe van de reis, tijd om te gaan slapen.

De volgende morgen is er bij hotel Tukan een bijeenkomst van Neckermann reizen en hier boeken wij onze excursies.

Coba

Onze eerste excursie voert ons naar Coba. De geheimzinnige Maya stad in de jungle. Coba betekent in Maya taal: water door de wind. Coba is pas in de jaren ’70 ontdekt en ligt nog gedeeltelijk verscholen onder begroeiing. Het was de voormalige ceremonie plaats van de Maya’s in een boomrijk gebied van 15 bij 15 km2. In Coba zijn 4 groepen gebouwen te bezichtigen. Tussen 2 meren ligt de Cobagroep, deze bestaat uit 1 piramide en enkele gebouwen. 2 km. ten noord-oosten staat de Notroch Mul groep met een 42 meter hoge piramide. Dit is tevens de hoogste piramide van Yucatan. Een trap van 128 treden leidt naar boven. We wandelen ± 2 km door de jungle op weg naar de Nohoch piramide.

Vanuit Coba reizen we door naar Tulum. Onderweg is er tijd om wat te eten en eventueel wat souvenirs te kopen.

In tegenstelling met Coba ligt Tulum aan de zee en is open en licht. Dit is uniek in Mexico, Tulum is de enige Maya stad die aan zee grenst. Tulum werd vroeger Zama genoemd, in de Maya taal betekent dit: ochtendschemering.

Tulum ligt op een witte bergwand boven de zee en is gebouwd in de 11e eeuw. Aan de landzijde is Tulum omringd door een vestigingsmuur. Het belangrijkste gebouw is het Castillo, de hoofdtempel met 2 zuilen in de vorm van slangen aan de ingang. Onderaan de ruïnes liggen mooie witte zandstranden. Bij aankomst in Tulum worden we met een treintje naar de tempels gebracht. Het is deze dag erg bewolkt, misschien maar goed ook anders zou het niet uit te houden zijn op deze droge vlakte. Er staat gelukkig een lekker briesje. Vanaf de “open” zijde van Tulum, die bedekt is met rotsen en planten, hebben we een schitterend uitzicht over de azuurblauwe zee. 's avonds, vrij laat komen we terug in Playa del Carmen. We gaan lekker uit eten bij........de Italiaan?!

Maya dorp

Geschiedenis van de Maya's: Het woongebied van de Maya's was oorspronkelijk het tropisch gedeelte van Midden Amerika. De Maya cultuur beleefde zijn hoogtepunt tussen 300 en 900. Kunsten en wetenschap stonden hoog aangeschreven. De Maya's waren meesters in wiskunde en astronomie en ontwikkelden een uiterst precieze kalender. Rond het jaar 1000 verlieten de Maya's hun steden. Waarom? Dat is nog altijd de vraag... De Maya's hebben altijd voorzien in hun eigen onderhoud, zo teelden zij paprika, mais, aardappelen, cactus (voor de melk) en peper.

We slenteren op ons gemak door het dorp. Dit dorp is vlakbij Playa del Carmen gelegen. Het is geen authentiek Maya dorp maar men heeft pogingen ondernomen om een traditioneel Maya dorp na te bootsen. Zo willen de Mexicanen laten zien hoe het er vroeger in een Maya dorp aan toe ging.

Terug in Playa del Carmen gaan we uit eten, dit maal bij een Maya restaurant, en zo sluiten we deze dag op originele wijze af!

De volgende morgen is het vroeg op! Na een heerlijk ontbijt (met bruinen bonen puree) in Posado San Pedro gaan we op weg naar Valadolid.

Het stadje is niet echt toeristisch maar wel heel gezellig om een dagje door te brengen. Valadolid heeft een geweldig mooie kerk, die zeker een bezoek waard is. Ook het park mogen we niet overslaan, er staan wit gietijzeren stoeltjes. Er komt zelfs een ijsventer voorbij! Langs het gehele park zitten Mexicaanse vrouwen om hun spulletjes te verkopen waaronder handgeweven kleden en sieraden. Ze stellen het niet op prijs als je een foto maakt of filmt. De vrouwen dragen schitterend gekleurde kleding. Valadolid heeft tevens enkele winkeltjes. Al met al de moeite waard om hier een dagje naar toe te gaan.

Chichen Itza

Vandaag vroeg op we gaan naar Chichen Itza. De weg er naar toe duurt lang maar en je rijdt gedurende de reis langs oerwoud, het landschap is dus erg eentonig. Chichen Itza is het grootste en best bewaarde piramiden complex van Yucatan. Het werd tussen 400 en 1250 voor Christus vermoedelijk bewoond door de Maya's en later door de Tolteken. Gisteren hebben we enkele fikse regenbuien gehad. Die duren hier 1 of 2 uur, maar het komt dan met bakken uit de hemel. Vanuit ons hotel zagen we de eerste zwarte wolk vanuit zee aan komen en het begon ongelooflijk hard te waaien. Vandaag is het echter bloedheet en er staat geen zuchtje wind. Via de "Ceremonial Walkway", het heilige pad, komen we uit bij Cenote Sagrado. Het bekendste meer van Chichen Itza. Het meer op zich is niet veel bijzonders, erg groen en overal ligt afval in het water. Hier hadden we ons wel wat anders bij voorgesteld.

In 1850 is Chichen Itza door archeologen ontdekt. De bekendste piramide en tevens symbool van Yucatan, is de Kukulkan. In deze piramide bevindt zich nog een oudere piramide van 17 meter hoog. Deze tweede piramide is volledig ingebouwd. De Kukulkan heeft 4 zijden met 91 treden (364 totaal) de tempel zelf staat ook op een trede en samen is dit dus 365 treden. Dit is het aantal dagen in een (zonne) jaar. De trappen aan de noordzijde zijn versierd met slangenkoppen. 2 keer per jaar, op 21 maart en 23 september (zonne wende) wekt het spel van licht en schaduw de indruk dat er een slang over de tempel kruipt. Dit spektakel strekt duizenden bezoekers. Wij waren nog in de gelegenheid om te tempel te beklimmen (2000). Het laatste nieuws (febr. 2006) is dat de tempel niet meer toegankelijk is voor publiek. Dit houdt in dat men gewoon Chichen Itza kan bezoeken maar dat de Kukulkan niet meer beklommen mag worden. Duizenden mensen beklommen dagelijks te tempel en brachten daardoor de nodige schade aan. Toen er graffiti werd gesignaleerd heeft men besloten de tempel te sluiten voor publiek. Eenmaal boven op de tempel hadden wij een geweldig uitzicht over Chichen Itza. Vanaf dit punt is duidelijk te zien dat het midden in de jungle ligt. Met touwen konden we weer naar beneden, de tempel is echt stijl.

Wij genieten nog van een paar dagen zon zee en strand (en jacuzzi).

En dan is het wederom tijd om terug te keren naar Nederland!